Topics

locked Octave/Matlab voor omrekenen touchstone en plotten van mu #RFWebinar

Ivo PA0IBR

OMs,

Voor het rekenen met complexe getallen is er bijzonder mooie software: Octave (www.octave.org).
Octave is de gratis variant op Matlab. Matlab is grafisch mooier maar verre van gratis; Octave heeft ondertussen ook een grafische schil en het verschil is niet meer groot.
In tegenstelling tot Excel kunnen Octave en Matlab overweg met complex getallen - elke variabele mag complex zijn.
Rekenen met complexe getallen wordt daardoor erg simpel: gewoon de formules intypen.

Daarnaast kun je (met de functie read_touchstone.m) touchstone files inlezen en (met de functie plot) grafieken maken.

Bijgevoegde file (ringkern_metingen.m) leest een touchstone file in, rekent de data om naar mu_accent en mu_dubbel_accent en maakt daar een plaatje van.
In de file ringkern_metingen.m zijn de formules van Herman Pa0VRE in iets andere vorm terug te vinden; de read_touchstone.m file heb ik ooit ergens op internet gevonden.

Groeten,
Ivo PA0IBR

Robert PA0RYL

Hallo Ivo,

Interessant, we denken erover om in de aankomende zondagen nog even terug te komen op de afgelopen presentaties. Daar zou deze informatie prima in passen. Wellicht kun je jouw ervaring ermee dan delen.

vy 73

Robert, PA0RYL

On 20 Jun 2020, at 22:52, ivo.brorens@... wrote:

[...]

<read_touchstone.m><ringkern_metingen.m>

Herman van Rees

Dag Ivo,
Bedankt voor deze interessante hint.
Daar ga ik naar kijken.
Het is natuurlijk een flinke stap vooruit als de genoemde tool het leven makkelijker maakt.

Met groet,
73,
Herman,
PA0VRE

Harke Smits

Briljant idee Ivo! Bij het uitproberen stuit ik op een foutmelding bij het inlezen van de file. Ik heb uiteraard de filenaam en het pad aangepast.

Dit is de aangepaste regel:
[type, freq, data, ref, comment] = read_touchstone("C:\users\gebruiker\documents\nanovna\vn-bn61-2402.s1p")
Dit is de foutmelding:
error: 'read_touchstone' undefined near line 1 column 36

Ik begrijp dit (uiteraard) niet helemaal. Gaarne advies.
Bij voorbaat dank,
Harke