locked Apostrophe in Octave/Matlab

Ivo PA0IBR

Harke,

De kans is groot dat het probleem in de dubbele aanhalingstekens zit:
[type, freq, data, ref, comment] = read_touchstone("C:\users\gebruiker\documents\nanovna\vn-bn61-2402.s1p")

Matlab en Octave gebruiken de apostrophe:
[type, freq, data, ref, comment] = read_touchstone('znc3.s1p');

Op mijn computer (Linux Mint) en toetsenbord op International dead keys krijg ik de Apostrophe door de toets links van enter in te drukken, en daarna de spatiebalk, OF twee keer op die toets te drukken, en dan krijg ik ook meteen 2 apostrophes. Let op dat de toets links van het cijfer 1 NIET het juiste teken geeft (een scheeflopend aanhalingsteken).

Laat even weten of dit werkt, zo niet dan puzzelen we verder.

Groeten, Ivo

Harke Smits

Beste Ivo,

Dank voor je reactie. Ik heb in eerste instantie ' toegepast zoals in jouw voorbeeld. Dat werkte niet, toen kwam ik dubbele quotes tegen. Die deden het ook niet. Vandaar dat jij in de regel dubbele quotes tegenkomt. Beide geven dezelfde foutmelding.
Ik kopieer de bedoelde regel naar de opdracht prompt >>. Bij uitvoeren krijg ik (steeds) de aangegeven foutmelding. Overigens ook als ik jouw hele script probeer uit te voeren. Daarom probeer ik eerst alleen deze regel werkend te krijgen. De rest zal wel goed zitten, hi. De s1p file lijkt wel goed te zijn want hij werkt goed in Herman's spreadsheet.
Hoop dat je een hint hebt.
Groet,

Harke

On Thursday, July 2, 2020, 08:34:34 AM GMT+2, Ivo PA0IBR <ivo.brorens@...> wrote:

[...]

Peter PA0PJE

Als ik twee keer op die apostrof druk, krijg ik er maar een...
Logisch ook, de eerste keer gebeurt er niets en de tweede keer wordt die dode toets uitgevoerd. Ik gebruik echter altijd de spatiebalk voor ' en ". Alleen apostrof en dan een letter waar een accent aigue op kan staan wordt die combinatie ook geschreven. Datzelfde geldt bij de dubbele aanhalingstekens ook, die geven een trema. Er zijn veel meer van die combinaties.

Let er op dat wanneer je een Nederlandstalige spreadsheet gebruikt dat een komma het decimaalteken is. Veel Nederlanders gebruiken US-Engels als standaard-OS en Office met als gevolg de decimale punt en de komma als duizendtallen separator.

Als ik in LibreOffice Calc via het numerieke blok een getal invul wordt die daar aanwezige punt vertaald in een komma. Dat geldt niet voor de alfanumerieke punt, want dan wordt de waarde als tekst gezien.

Ik gebruik Linux in het Nederlands en VS internationaal met dode toetsen als toetsenbordindeling.

73,
Peter

Op 02-07-2020 om 10:54 schreef Harke Smits via groups.io:

OF twee keer op die toets te drukken, en dan krijg ik ook meteen 2 apostrophes.

Harke Smits

Octave werkt fantastisch! Voor mij een ontdekking. Om deze draad even af te maken zodat anderen er ook snel mee aan de slag kunnen. De drie files: read_touchstone.m, ringkern.m en de s1p file moeten alle drie in dezelfde directory staan. In de Octave prompt (>>) kun je de directory controleren met "pwd", de inhoud met "dir" en met "cd" kun je het pad wijzigen.
Type dan "ringkern" en het werkt. De quote'jes staan er alleen om aan te geven dat dat het commando is.
Met dank aan Ivo.
Succes! 73 de
Harke.