locked Re: aanvulling ferrietmetingen

Ivo PA0IBR

Jos, Herman, groep,

De formules komen inderdaad vrijwel op hetzelfde neer, als Lss op 0 wordt gezet.
Omgedraaid kun je ook Lss toevoegen aan de oorspronkelijke formule van Herman PA0VRE, en die geeft dan ook de juiste resultaten.
Maw: aan de formules ligt het niet, die zijn allemaal in orde.

Nu vraag ik me af of de zelfinductie van de lege kamer ook gemeten kan worden (en of het resultaat dan ook overeenkomt met de berekening):
- de VNA calibreren op de normale manier, dus oa met een short
- dan de lege kamer aansluiten en de zelfinductie meten
Als de resultaten (redelijk) goed overeenkomen dan zouden we het verschil kunnen gaan zoeken in het calibratiealgoritme. Ik krijg het vage vermoeden dat het ´voor de gek houden´  van de VNA, door de meetkamer als short te gebruiken, de oorzaak kan zijn.
Normaal kun je een impedantie (of kabel, of connector, of wat dan ook) ´er uit caliberen´, maar dan wordt die impedantie wel in alle drie de calibratiemetingen (open, load, short) meegenomen. Nu doen we iets anders: we nemen de meetkamer alleen mee in de ´short´ calibratie. Hoe dit uitpakt in de correctie van de metingen door het calibratiealgoritme van de VNA zou ook (met Octave/Matlab) na te spelen zijn. Voor de liefhebbers: de formules van de in een VNA gebruikt calibratiealgoritme zijn in de Application Notes 221 en 221a van HP te vinden.

Groeten
Ivo

Join rfseminar@groups.io to automatically receive all group messages.