probleme cu proiectia unor tiff-uri

paula.cimpoies@...

Stimati colegi,

Am o problema referitoare la trei tiff-uri cu care vreau sa fac o analiza spatiala si anume: primul tiff este CLC 2018 descarcat de pe site-ul Copernicus, iar celelalte doua sunt primite de la ANM. Cele primite de la ANM au proiectia stereo 70 si sunt pozitionate corect pe harta. Cel de la Copernicus, desi i-am definit proiectia si ea este stereo 70, nu apare in locul potrivit pe harta, adica nu se suprapune peste celelalte. Toate cele 3 se pot vizualiza, dar nu apar impreuna, ele reprezentand acelasi teritoriu. Stiti vreo solutie pentru asta?

Multumesc anticipat.
Paula C.

nagyrobi_r@yahoo.com

Bună Paula,

Cum ai descărcat rasterul, și ce program folosești pentru reprezentare?

On Wed, Feb 23, 2022 at 12:39 PM, paula.cimpoies@...
<paula.cimpoies@...> wrote:
[...]

Adrian Carac

Buna ziua
CLC 2018 este in EPSG: 3035 (Lambert Azimuthal Equal Area).
Aveti nevoie sa reproiectati tiff-ul/tiff-urile pentru a le aduce pe toate in proiectia dorita

paula.cimpoies@...

Buna Robi,

Am descasrcat rasterul chiar de pe site-ul https://land.copernicus.eu/ in format TIFF. Era in alta proiectie, asa ca am definit proiectia in ArcGIS. La fel am facut acum si cu niste curbe de nivel generate in Global Mapper. Le-am exportat din Global Mapper in ArcGIS ca shp si fiindca aveau Mercator le-am definit proiectia ca fiind Stereo 70. Nici acestea nu sunt unde trebuie pe harta, nu apar impreuna cu TIFF-urile reprezentate corect.

Care crezi ca ar fi problema? Nu pot sa imi dau seama de ce nu apar unde trebuie, avand toate aceeasi proiectie acum.

Multumesc,
Paula

paula.cimpoies@...

Buna Adrian,

Sa inteleg ca faptul ca le-am definit proiectia ca fiind Stereo 70 in ArcGIS nu este de ajuns? Ar trebui sa le proiectez? Cu alte cuvinte sa folosesc Project din Toolbox?

Multumesc,
Paula

Adrian Carac

Nu ca nu este de ajuns ci este eronat. Fiecaruia ii lasi proiectia originala. Softul ar trebui sa stie sa ti le afiseze "una peste cealalta".
Daca ai nevoie sa le combini sau sa lucrezi cu ele calumea le faci un reproject.

Spor la treaba,
Adrian

nagyrobi_r@yahoo.com

Cred ca imaginile vin in wgs84 ca standard. Asa ca trebuie sa le reproiectezi din wgs in ce dorești tu. Si după acea să setezi sistemul de coordonate..

On Thu, Feb 24, 2022 at 2:07 PM, Adrian Carac
<carac.adrian@...> wrote:
[...]

Draga Paula,

In principiu orice aplicatie GIS decenta face la ora actuala reproiectare "on the fly", adica indiferent de proiectia sursa, se face reproiectie in sistemul de coordonate (CRS) al proiectului respectiv. Daca lucrezi in ArcGIS nu pot fi foarte specific deoarece nu il folosesc in mod uzual (ai insa aici detalii privind modul in care se realizeaza setarea CRS-ului in ArcGIS - https://pro.arcgis.com/en/pro-app/2.8/help/mapping/properties/specify-a-coordinate-system.htm). In QGIS care este foarte usor de instalat si utilizat, in momentul in care se deschide un proiect, in partea dreapta jos este vizibil codul EPSG al proiectiei (si care in general este Latitude-Longitude pe WGS84), iar setarea proiectiei unui strat se face prin click dreapta pe denumirea acestuia in Layer Manager si Layer CRS - Set Layer CRS.

O regula de aur este insa sa nu te bazezi pe ce "ghiceste" aplicatia ca fiind CRS-ul datelor sursa (majoritatea aplicatiilor GIS fac acest lucru incercand sa identifice un fisier cu georeferinta sau ceea ce spune headerul fisierului - dar nu este bine sa te bazezi tot timpul ca aplicatia va identifica bine proiectia), ci sa setezi tu proiectia lor originala. Spun regula de aur pentru ca astfel elimini orice eventuala problema de afisaj si ai informatiile necesare pentru a efectua reproiectarea fisierelor. Cand spun reproiectarea fisierelor, ma refer la operatiunea in care se genereaza o copie a fisierului (prin actiune de tip Export sau Save as..) intr-o alta proiectie, diferita de cea originala (pentru ArcGIS - https://pro.arcgis.com/en/pro-app/2.7/help/analysis/raster-functions/reproject-function.htm; in QGIS click dreapta pe layer, apoi Export - Save Raster Layer as..., apoi la CRS se defineste proiectia dorita). Cand se realizeaza analize este de preferat ca toate fisierele inclsue in analiza sa fie reproiectate in CRS-ul utilizat pentru analiza (spre exemplu pentru a genera panta, orice DEM trebuie reproiectat in proiectie metrica si nu trebuie lasat in proiectii geografice).

Pentru Stereo70 eu recomand studentilor sa foloseasca limitele administrative ANCPI (https://geoportal.ancpi.ro/portal/apps/webappviewer/index.html?id=faeba2d173374445b1f13512bd477bb2) si proiectie EPSG:3844 (Stereo 70).
Daca ai acces la Global Mapper, dupa ce deschizi aplicatia mergi la Tools / Configure ..., apoi Projection si setezi Projection Stereo70 si Datum S-42 Romania. Deschizi fisierul shp cu granita de stat descarcat de la ANCPI si apoi cand deschizi datele Corine, apare ferestra de configurare a proiectiei stratului noi incarcat unde setezi EPSG:3035 (ETRS89, LAEA). La OK, Global Mapper va reproiecta on the fly datele din EPSG:3035 (ETRS89, LAEA) in Stereo70. Datele se vor suprapune si poti sa exporti apoi CLC in ce format vrei si cu proiectia Stereo70.

Spor!

--
Mihai Niculita

Associate Professor, PhD
Geography Department
Geography and Geology Faculty
Al. I. Cuza University of Iasi, Romania
Carol I, no. 20A, 700505
Phone: work+40232201477/mobile+40742824349
Fax: +40232201474, alternate e-mail: mihai.niculita@...mn_geogr@...
webpage: http://www.geomorphologyonline.com

roscao2001

Reproiecteaza-le pe toate in Pulkovo_1942_Adj_58_Stereo_70, cod EPSG: 3844. Este posibil ca eroarea sa intervina de la reproiectarea CLC-ului din 3035 in vechiul sistem de proiectie stereo 70 (31700). Unele programe au o problema la aceasta conversie.

On Wed, Feb 23, 2022 at 1:49 PM Adrian Carac <carac.adrian@...> wrote:
Buna ziua
CLC 2018 este in EPSG: 3035 (Lambert Azimuthal Equal Area).
Aveti nevoie sa reproiectati tiff-ul/tiff-urile pentru a le aduce pe toate in proiectia dorita

Iulian Iuga

Buna,

Arhiveazasi tu 2 dintre fisierele cu care ai probleme (CLC si ANM) si da link-ul pe wetransfer - ne uitam si vedem care e problema.