Tikje Anders > Blogs van mei 2021

Debby Buis

Beste allemaal,

Onderstaande blogs zijn in mei verschenen op mijn blogpagina Tikje Anders.

Over Tikje Anders

Op https://tikjeanders.nl publiceer ik elke vrijdagavond een persoonlijke blogpost. Daarin geef ik bezoekers een kijkje in mijn dagelijks leven met een visuele beperking en geef ik antwoord op de meest gestelde vragen. Mijn blogs laten zien dat blinden en slechtzienden maar een klein beetje anders zijn dan zienden en dat je met een visuele beperking een ‘normaal’ leven kunt leiden. Alles gaat gepaard met zelfspot, positief denken en zeggen waar het op staat (de 3-mix).

Het doel van de blog is om professionals meer informatie te bieden door middel van mijn ervaringsverhalen. Ik hoop dat andere visueel gehandicapten zich herkennen in mijn verhalen en er tips voor zichzelf uit halen. Daarnaast is de blog voor alle andere mensen die gewoon nieuwsgierig zijn naar hoe iemand met een visuele beperking dingen aanpakt. De blogs zijn verdeeld over twee categorieën met blogposts.

Categorie 1: Kijk mij nou!

In de even weken lees je een ervaringsblog over iets dat mij is overkomen. Door mijn visuele handicap maak ik de meest gekke dingen mee, ontmoet ik rare mensen, krijg vreemde opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd of beland in vreemde situaties. In maart waren de blogs in deze categorie:

7 mei 2021 > Foei baas!

Goed voor mijn geleidehond zorgen vind ik belangrijk, omdat zij ook altijd zo goed voor mij zorgt. Onlangs was het echter: ‘Foei baas!’ Je leest de blog hier.

21 mei 2021 > Glowing in the dark ogen

Het leuke aan kinderen vind ik meestal hun manier van denken en die gedachten dan ook uitspreken zonder filter. Zij zeggen dingen tegen mij over mijn beperking die volwassenen misschien wel denken, maar niet durven zeggen. Je leest de blog hier.

Categorie 2: Hoe doe je dat?

In de oneven weken post ik een ‘Hoe doe je dat?’, waarin ik antwoord geef op de meest gestelde vragen over het leven met een visuele beperking. In deze posts probeer ik alle aspecten van een onderwerp te belichten en deze informatieve blogs zijn daarom langere artikelen. In maart waren dit de volgende blogs:

14 mei 2021 > Hoe kijk ik films en series met mijn visuele beperking?

Over het kijken van films en series met en zonder hulpmiddelen, zowel op de ouderwetse tv als digitaal. En alle gadgets die ik hierbij gebruik. Je leest de blog hier.

28 mei 2021 > Hoe gebruik ik een iPhone met mijn visuele beperking?

Over het (leren) omgaan met een iPhone en alle accessoires die ik gebruik. Je leest de blog hier.

Hartelijke groet,

Debby Buis

Bezoek hier mijn blog Tikje Anders. Een blog over het leven met een visuele beperking: kleine verschillen, grote vooroordelen.