Matrix maken, hoe doe ik dat

Wendy van der Meer

Hoi allemaal,

Donderdag kreeg ik de opdracht om een matrix te maken. Maar hoe doe ik dat?

Hebben jullie dit weleens gemaakt?

Ik mag het op een voor mij leesbare manier doen, dus geen eisen zijn eraan gesteld.

Het gaat om het volgende: van mijn teamleden krijg ik een top4 toegestuurd die zij gemaakt hebben vanuit een lijst thema’s. Deze top4 mag ik dus verwerken in een matrix en ik mag daaruit ook de top4 van de meest gestemde thema’s maken.

Hebben jullie tips hoe ik dit alles het beste aanpak?

Nog nooit gedaan, maar vind het wel een leuke puzzel.

Groetjes van Wendy

Leendert van de Merbel

Hi Wendy,

Als ik in zo’n geval een matrix zou maken, zou ik van links naar rechts de namen van de teamleden opschrijven (eventueel afgekort) en van boven naar beneden de thema’s noteren.

Onder de namen van de teamleden kan dan een tekentje geplaatst worden ter hoogte van de thema’s die dat teamlid aangegeven heeft.

Een asterisk kan zo’n tekentje zijn.

En aan dat geheel kan rechts een kolom worden toegevoegd waarin je de totaaltelling vermeld per thema.

De vier totaaltellingen met het hoogste aantal kun je dan bijvoorbeeld onderstrepen.

En onder de matrix zou ik dan die vier hoogste aantallen noemen in een top 4 met de vermelding dat ze in de matrix onderstreept zijn aangegeven.

Op deze wijze wordt volgens mij inzichtelijk welke thema’s zijn genoemd en door wie.

Vriendelijke groet,

Leendert

[...]

Hee Leendert,

Dank je voor je mail, hiermee ga ik eens aan de slag en kijken wat ik daarmee kan.

Groetjes van Wendy