FW: [visuelehandicap] Werkgever doet het licht aan in het leven van een blinde vrouw

Debby Buis

Van: visuelehandicap@... [mailto:visuelehandicap@...] Namens 'Kim Bols' kim_bols@... [visuelehandicap]
Verzonden: donderdag 28 maart 2019 6:51
Aan: Visuelehandicap <visuelehandicap@...>
Onderwerp: [visuelehandicap] Werkgever doet het licht aan in het leven van een blinde vrouw

Werkgever doet het licht aan in het leven van een blinde vrouw

Amany Shalha is blind. Ze komt uit Syrië en woont pas een paar jaar in Nederland, maar heeft in anderhalf jaar perfect Nederlands geleerd. Bovendien werkt ze sinds kort als commercieel medewerker bij een farmaceutisch bedrijf.

Doorn – Shalha werkt mee aan een onderzoek naar de werking van bepaalde medicijnen. Ze belt klanten, voornamelijk apothekers, en vraagt hen naar hun ervaringen met het product. Vervolgens verwerkt ze de informatie. Naast een telefoon heeft ze de beschikking over een laptop met een spraakprogramma en een leesregel waarop de computer in braille tekst weergeeft. Zo kan ze volledig zelfstandig werken. Ze is heel blij met haar nieuwe baan: 'Er is een heel leuke, collegiale sfeer in het bedrijf. De routes naar de kantine en het koffieapparaat heb ik uit mijn hoofd geleerd, maar als ik ergens niet uit kom, is er altijd wel iemand die aanbiedt om me even te helpen. En zelf ben ik niet bang om hulp te vragen.'

Shalha stond ingeschreven bij Werkpad, een organisatie die blinden en slechtzienden aan werk helpt. Haar werkgever, Thomas Calis, is managing director van Eurocept in Ankeveen. Hij is lid van de Lions Club en nodigde Werkpad uit voor een presentatie. Op die avond liet Shalha zien hoe ze werkte met een laptop. Calis was onder de indruk van hoe snel ze Nederlands geleerd had en van wat ze kon. Na een paar dagen belde hij haar op om te zeggen dat ze bij Eurocept mocht komen werken. Shalha: 'Ik was zo blij, ik durfde het eigenlijk niet te geloven. Thomas Calis heeft een licht in mijn leven aangedaan. Ik hoop dat er meer bedrijven zijn die blinde of slechtziende mensen aan een baan willen helpen, want zij willen graag werken.'

Shalha studeerde Engelse taal en literatuur in Damascus. Tot haar veertiende kon ze zien, ze werd blind door een ongeluk. Een paar jaar geleden kwam ze met haar familie naar Nederland. Via YouTube deed ze basiskennis op van de taal. Nadat ze een verblijfsvergunning had gekregen, ging ze in Utrecht naar school om beter Nederlands te leren. Daar was ze de enige blinde in de klas, maar ze was ook de beste leerling. Toen ze goed Nederlands sprak, begon ze met een studie tolk-vertaler, die ze binnenkort hoopt af te ronden. Ze wil graag doorgroeien bij het bedrijf waar ze nu werkt. Shalha: 'En ik wil veel nieuwe dingen leren.'

Ellis Plokker

Bron: https://www.nieuwsbode-heuvelrug.nl/nieuws/algemeen/679562/werkgever-doet-het-licht-aan-in-het-leven-van-een-blinde-vrouw-, 27 maart 2019

Alle info rond blinde & slechtziende personen (visuele handicap):

blindenenslechtzienden

__._,_.___

Posted by: "Kim Bols" <kim_bols@...>

Reply to sender

Reply to group

Start a New Topic

Messages in this topic (1)

Have you tried the highest rated email app?

With 4.5 stars in iTunes, the Yahoo Mail app is the highest rated email app on the market. What are you waiting for? Now you can access all your inboxes (Gmail, Outlook, AOL and more) in one place. Never delete an email again with 1000GB of free cloud storage.

- Inschrijven: visuelehandicap-subscribe@...
- No mail (geen e-mails ontvangen): visuelehandicap-nomail@...
- Digest (1 mail met alle mails van de voorbije dag daarin): visuelehandicap-digest@...
- No mail of digest opzeggen: visuelehandicap-normal@...
- Contact opnemen met de lijsteigenaar: visuelehandicap-owner@...
- Berichten posten als je ingeschreven bent: visuelehandicap@...

Alle info rond blinde & slechtziende personen (visuele handicap):

* Website: http://www.visuelehandicap.be
* Facebook: https://www.facebook.com/blindenenslechtzienden
* Twitter: https://twitter.com/visuelehandicap

.