Van: samen-verder@... <samen-verder@...> Namens r.beaujean@...
Verzonden: woensdag 9 juni 2021 05:36
Aan: samen-verder@...; blindforum-nieuwtjes@...; visuelehandicap@groups.io
Onderwerp: [samen-verder] Bijna-blind Kamerlid als rasoptimist niet bang voor obstakels

Bijna-blind Kamerlid als rasoptimist niet bang voor obstakels

DAAN DE KORT - PIONIER

VVD-Kamerlid Daan de Kort raakte door een zeldzame botziekte bijna zijn zicht kwijt. Zijn handicap weerhoudt hem er niet van dingen aan te pakken. ,,Je moet kijken wat je kunt.'' FOTO MARCO DE SWART

VVD-KAMERLID DAAN DE KORT RAAKTE DOOR EEN ZELDZAME BOTZIEKTE BIJNA ZIJN ZICHT KWIJT. ZIJN HANDICAP WEERHOUDT HEM ER NIET VAN DINGEN AAN TE PAKKEN. ,,JE MOET KIJKEN WAT JE KUNT.'' FOTO MARCO DE SWART

Wie het kersverse Kamerlid Daan de Kort aan het werk ziet, merkt niets aan hem. Hij draagt een bril, maar desondanks ziet hij amper iets. Als bijna-blinde is hij een pionier in de Kamerbankjes.

HANS VAN SOEST

'Ik had een zorgeloze jeugd. Tot 15 maart 2008. Die dag werd ik plotseling nagenoeg blind.'' Zo begon VVD-Kamerlid Daan de Kort (28) onlangs zijn maidenspeech in de Tweede Kamer. Een filmpje van de speech werd tienduizenden keren bekeken op internet en leverde hem een stortvloed aan reacties op van andere gehandicapten en ouders van gehandicapten die zich in zijn verhaal herkenden.

Een verhaal van een jongen die zich niet neerlegde bij wat hij allemaal niet meer kon, maar zich vasthield aan wat hij nog wél kon.

De Kort is nog amper bekomen van alle reacties. ,,Ik vertel die mensen niet meteen het eerste advies te accepteren dat je krijgt als je gehandicapt raakt. Je kunt vaak meer dan je omgeving denkt.''

Die bewuste 15 maart fietste De Kort zoals elke dag naar zijn middelbare school in Veldhoven. Het zou de laatste keer zijn dat hij op een fiets zat.

,,Onder de les merkte ik dat ik wat minder zag. En de uren daarna nog minder. Na de schooldag kon ik niet meer fietsen en moest ik lopend naar huis. Ik was nog niet in paniek. Net daarvoor had ik Pfeiffer gehad. Maar toen mijn vader me zag, wist hij meteen dat het mis was en hij bracht me naar de spoedeisende hulp.''

Nog diezelfde avond werd hij overgebracht naar het academisch ziekenhuis in Maastricht. Er moest een professor worden ingevlogen voor een spoedoperatie. ,,Ik bleek een zeldzame botziekte te hebben waardoor het bot in mijn hoofd doorgroeide en tegen mijn oogzenuwen drukte.''

De operatie slaagde, maar de schade die was aangericht was niet meer te herstellen. De Kort ziet in een straal van 3 tot 4 meter nog kleur en contouren, meer niet. ,,Genoeg om niet tegen een stoel aan te botsen. Verder is het alsof alles geblurd is. Ik heb nog geluk gehad, want ik had ook helemaal blind kunnen zijn.''

Dat optimisme had De Kort ook al direct na de operatie. Instanties zoals het Blindeninstituut adviseerden hem zich te laten opnemen. ,,Maar ik wilde per se thuis wonen. En op mijn eigen school mijn havo-diploma halen. Met hulp van mijn ouders en leraren die heel erg hun best hebben gedaan, is dat ook gelukt. Ik zei als puber meteen: laat me maar de straat op gaan en tegen een paaltje oplopen, alleen zo leer ik zelfredzaam te worden.''

De Kort werd op zijn 18de nog wel volledig afgekeurd voor werk. Hij zegde zijn Wajong-uitkering al snel op toen hij als dj Braille geld verdiende op feesten en partijen. Hij ging ook de gemeenteraad van Veldhoven in. Op zijn 25ste, tien jaar nadat zijn leven op zijn kop werd gezet, was hij er al wethouder Economie en Onderwijs. Hij woont nog in Veldhoven en heeft sinds de verkiezingen een pied-à-terre op loopafstand van het Tweede Kamergebouw. Alleen bij het oversteken gebruikt hij een geleidestok.

,,In 2008 werd er nog met gehandicapten omgegaan als: jij bent zielig. Terwijl het andersom moet zijn: wat kun je allemaal nog? Tegenwoordig gaan we al een stuk beter met gehandicapten om, maar het kan nog beter. Ik heb me voorgenomen om me hier in de Kamer in te zetten voor die groep. We leven in een land waarin het godzijdank goed geregeld is en je een Wajong-uitkering krijgt als je gehandicapt bent. Maar je levensgeluk haal je uit contacten met andere mensen. Die ontmoet je vooral via werk. Ik wil als Kamerlid drempels wegnemen.''

Als geen ander beseft hij dat het niet voor iedereen even makkelijk is. Ook hijzelf heeft periodes gehad dat hij het niet meer zag zitten. Kort na zijn eerste operatie moest zijn schedel worden gelicht toen ook zijn gehoor dreigde weg te vallen. Dit keer groeide zijn bot aan tegen zijn gehoororgaan. ,,De kans dat de operatie zou slagen was klein. Maar mijn gehoor herstelde zich. Ik heb toen echt wel gedacht: als dit ook nog wegvalt, dan weet ik het niet meer.''

Zijn telefoon en iPad lezen alles voor wat er binnenkomt: sms'jes, mails, documenten. Dat afspelen gaat in razend tempo en is voor anderen niet te verstaan. ,,Maar ik ben erin getraind. Nadat ik blind werd, merkte ik dat mijn andere zintuigen beter werden. Mijn geheugen is veel beter geworden dan vroeger. En mijn gehoor is zo scherp dat ik hier in de kantine van de Tweede Kamer mensen kan verstaan die een heel stuk verderop met elkaar fluisteren.'' (lacht) ,,Ik weet niet of ik dit moet vertellen eigenlijk.''

Verder is het gebouw van de Tweede Kamer niet ingericht op blinden en slechtzienden. De dag voordat De Kort zijn maidenspeech hield, oefende hij lang op het lopen van zijn bankje naar het spreekgestoelte in de vergaderzaal. ,,Ik wilde niet dat iemand me moest begeleiden.''

En voorlezen van papier kan hij niet. ,,Ik kan niet alles vooraf uit mijn hoofd leren. Afgesproken is nu dat als ik moties wil indienen, de Kamervoorzitter die namens mij voorleest.''

Wie er tegenover hem staat in een debat, kan hij niet zien. ,,Ik herken mensen aan hun stem en dichtbij aan hun geur. Gelukkig dragen mensen vaak hetzelfde luchtje.''

En in zijn vrije tijd maakt De Kort een podcast: Eyeopener. Daarin spreekt hij gehandicapten die ook positief in het leven staan. ,,Zelf ben ik een rasoptimist. Ik voer als Kamerlid ook niet alleen het woord over de Wajong, maar ook over bijvoorbeeld Binnenlandse Zaken. Ik wil mensen laten zien dat je meer bent dan je handicap.''

(Bron: AD 9-6-2021)

--
Je hebt dit bericht ontvangen omdat je bent geabonneerd op de groep 'samen-verder' van Google Groepen.