Artificiell Intelligens - synpunkter från Max Tegmark

K7TV Erik Basilier

https://tinyurl.com/y2oocbmh

Jag hoppas att jag inte bryter mot någon upphovsrätt genom länken till en presentation som vill styra världens utveckling av AI till det bättre, med kanske en släng av Greta-idioti och svenskt storhetsvansinne, men som pekar på viktiga frågor rörande inte bara AI utan även teknik i allmänhet.

Föreläsningen kom till mig genom mitt medlemskap i “Svenskar I Världen”, en organisation som nog många av oss känner till och uppskattar.

73,

Erik K7TV

Bert VE3NR

Hejsan Vikingar!

Jag förstår att vi måste försöka se in i framtiden, men jag tycker Tegmark
flummar i högsta grad. "AI tog över världen och vi levde lyckliga i alla våra
dagar"!! Inte om det fortfarande finns politiker!!

Tegmark har en dröm att vi alla ska leva i lycklig gemenskap världen över
om vi förlitar oss på AI som ska styra och ställa med saker som vi människor
inte kan hantera! Jag hoppas jag inte behöver uppleva den dagen då en dator
talar om för mig vad jag ska göra och äta!!

Ämnet AI är för stort att skriva om i ett email och lämpar sig bäst för en personlig
diskussion i något media. Vi kanske kan höras på Skype, EL eller liknande?

Vad har ni andra för syn på AI?

Göran i Buren